מערך הרגשי בבית הספר

מערך הרגשי בבית הספר

המערך הרגשי בבית הספר נועד לסייע לתלמידים להתמודד בהצלחה עם מצבי חיים שונים ועם משימות התפתחותיות של גיל ההתבגרות.

המערך הרגשי מתמקד בקידום הבריאות והרווחה הנפשית של התלמידים, באמצעות בניית תכנית בית ספרית. תכנית זו שואפת להקנות לתלמידים מיומנויות למידה רגשיות-חברתיות (SEL), אשר יהיו משמעותיות עבורם, ויאפשרו להם להתמודד עם אתגרים וקשיים במהלך חייהם.

בשנים האחרונות בית ספר פסגות קולט את תלמידי החינוך המיוחד בעיר, והם משולבים בקבוצות קטנות בתוכנית לימודים מותאמת הכוללת מתן מענה רגשי.

 

מערך הרגשי בביה”ס כולל:
  • רכזת תחום פרט- רחמני סיון, דרמה תרפיסטית
  • יועצת חינוכית לכל שכבה על פי הפרוט הבא:

שכבות ט’ ו-י”ב  – אורנית פרקטובניק

שכבת י’ – ענת רימר

שכבת י”א- רחלי אמסלם

  • פסיכולוגית שכבת ט’ – דפנה אשר
  • מאבחנת דידקטית – נעה גולדווסר
  • לימודי העצמה: דרמה תרפיה, מנהיגות צעירות, סדנאת זוגיות ללא אלימות, פרויקט גשר, “ממריאים לעסקים”
  • הדרכה וליווי הצוות החינוכי בעבודה עם בני נוער במצבי סיכון לנשירה
  • עו”ס חינוכי וסטודנטים לעבודה סוציאלית
  • השתלמות והדרכה לצוות החינוכי בעבודה עם בני נוער במצבי סיכון

 

המערך הרגשי בבית הספר נותן מענה לתלמידים במספר היבטים:
  • קליטה ומיון תלמידים חדשים, שיבוצי מגמות וכן סיוע בהסתגלות למסגרת בית הספר
  • ייעוץ פרטני לתלמידים והורים בסיוע במצבי קושי
  • הנחיית מורים והיוועצות עם הצוות החינוכי וגורמים מקצועיים נוספים, בהתמודדות עם קושי מול תלמיד ו/או לצורך טיפול מעמיק בקשיי התלמיד
  • סדנת הורים למתבגרים בשילוב עיר ללא אלימות
  • מניעת נשירה גלויה וסמויה מבית הספר באמצעות ועדות התמדה, ומעקב אחר הביקור הסדיר של התלמידים
  • הטמעת תכניות התפתחותיות, תכניות מניעה ותוכניות התערבות
  • הטמעת סדנאות ייעוציות בבית הספר כגון ‘חברות וזוגיות ללא אלימות’
  • עבודה עם קבוצות תלמידים כגון ‘סדנת העצמה אישית’
  • תיאום וקישור בין גורמים טיפוליים שונים כגון שפ”ח, שרותי רווחה, בריאות הנפש ועוד, לבין התלמיד ומשפחתו
  • תכנית ל”ב 21 – תכניות לימודים בתחומי ההכנה לחיים בכיתות החנ”מ
  • מב”סית- מובילה תכניות בית ספריות למניעת סמים, אלכוהול, והתנהגויות סיכוניות

התוכנית הייעוצית הבית ספרית מלווה במערכי שיעור הרלוונטיים לבני הנוער, במגוון נושאים:

  • גיבוש זהות ולחצי גיל ההתבגרות
  • סטריאוטיפים מגדריים ונטייה מינית
  • בניית מערכת יחסים בריאה (בשיתוף מחלקת הרווחה בעיר נהריה)
  • מניעת השימוש באלכוהול והיכרות עם הסכנות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול
  • מניעת השימוש בסמים ובחומרים נדיפים
  • גלישה בטוחה באינטרנט, והשפעותיהן של הרשתות החברתיות

 

אלה מתקיימים בהובלת המב”ס המרכז את כל הגורמים, הפעולות, התכניות וההנחיות בנושא, ודואג ליישמם. כמו כן, מתקיימים שיתופי פעולה עם גורמי חוץ כגון: היחידה למלחמה בסמים ואלכוהול ועיר ללא אלימות, במטרה לקדם את התכנית הייעוצית הבית ספרית.

 

במסגרת התוכנית הייעוצית-חברתית יתקיימו פעילויות חינוכיות בהתאם לימי שיא ארציים כפי שמתפרסמים במשרד החינוך: יום האיידס הבינלאומי, החודש הלאומי למאבק בסמים ואלכוהול, שבוע מערכת החינוך נגד אלימות מינית, ימי המשפחה, יום בינלאומי למלחמה בהומובופביה, היום הבינלאומי ללא עישון ועוד.

במסגרת שיעורי דרמה תרפיה בהנחיית סיון רחמני, התלמידים נחשפים לטיפול רגשי באמצעות שימוש במשחק, אימפרוביזציה, תנועה וקול. זאת במטרה לאפשר לתלמידים להיפתח, ולהגיע למקומות שקשה לתאר במילים. הדרמה תרפיה פוגשת את התלמידים במקומות המוכרים להם, ומאפשרת להם להביע את הקשיים וההתמודדויות שלהם.

 

חשוב לזכור!

גיל ההתבגרות הינו תקופת מעבר מילדות לבגרות, המאופיינת בשינויים פיזיולוגיים, רגשיים וחברתיים. בתקופה זו מגבש המתבגר זהות עצמית אישית ונפרדת משלו – דבר הכרוך בבלבול, עצמאות והתרחקות מההורים, חיפוש והשתייכות למסגרות חברתיות, התנסות במצבי סיכון ועוד. שינויים אלו גורמים לא אחת לקשיים, מתחים והתפרצויות בין המתבגרים לבין המבוגרים. יש לזכור כי מדובר בתהליך נורמטיבי של שינוי והתפתחות, המחייב יכולת ניווט ותגובה נכונה של ההורים והמורים, על מנת להבטיח התפתחות נפשית בריאה של ילדינו המתבגרים.

 

צוות המערך הרגשי בבית הספר עומד לרשותכם במגוון נושאים הקשורים בתחום הרגשי, חברתי, משפחתי ולימודי.

הננו מחויבים לשמירת סודיות כלפי התלמידים לגבי הנאמר לנו, למעט מקרים המחייבים בדיווח, בהם קיימת סכנה לתלמיד/ה ו/או לאחרים.

הורים המעוניינים לשוחח, מוזמנים ליצור עמנו קשר.

נשמח להיות לאוזן קשבת ולסייע במידת הצורך,

בברכת שנה טובה, צוות המערך הרגשי בבית הספר:

רכזת תחום פרט- רחמני סיון

יועצות בית הספר:

רחלי אמסלם, אורנית פרקטנוביק, ענת רימר